søndag den 28. september 2014

Grove kanelsnegle

"Fuldkorn, fuldkorn, fuuuuld med korn"

Som du måske ved, så har jeg tidligere lavet en opskrift med grove frøsnappere. Dem var jeg meget begejstret over, og derfor tænkte jeg "Hmm.. mon ikke en kanelsnegel med fuldkornsmel ville smage lige så godt?". Så det måtte selvfølgelig prøves! Jeg har kigget på lidt forskellige opskrifter, og de giver alle sammen omkring 25-30 stk snegle. Men da disse grov kanelsnegle er en afprøvning, så er mængden ikke så stor, men du kan jo altid lave dejen i dobbelt størrelse. God fornøjelse.

Fuldkornskanelsnegle - 12 stk



DU SKAL BRUGE

25 g gær
1/2 dl mælk
50 g smeltet smør
1 æg
1 spsk sukker
1 knsp salt
120 g hvedemel
50 g fuldkornshvedemel

Remonce 
50 g blødt smør
50 g brun farin
1-2 tsk kanel



Fremgangsmåde 

  1. Lun mælken i din mikroovn eller i en gryde (det skal være lillefingervarm) og opløs gæren deri 

  2. Kom det op i en stor skål og tilsæt resten af ingredienserne. Kom gerne melet i til sidst og tilføj evt ekstra, hvis dejen er alt for klistret

  3. Ælt dejen til den er helt galt og uden klumper 

  4. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse (ca. 1 time)

  5. Lige inden dejen er færdighævet, blandes det bløde smør sammen med farin og kanel (smag evt til) 

  6. Efter hævning rulles dejen ud til en firkant på ca. 30x30 cm 

  7. Fordel remonce på dejen og rul firkanten sammen som en roulade 

  8. Skær den ud i 12 lige store stykker og kom sneglene op på en bageplade med bagepapir

  9. Lad dem efterhæve i ca 20 minutter under et rent hviskestykke 

  10. Tryk sneglene lidt flade og pensel dem med mælk, vand, æg eller hvad du lige har

  11. Bag dem i 8-10 minutter ved 220 grader 

  12. Efter bagningen afkøles sneglene og pyntes evt med glasur 



Konklusion 
Jeg har faktisk aldrig lavet kanelsnegle før, og derfor har jeg heller ikke udviklet nogle opskrifter med dem. Så denne omgang var virkelig et førstegangsforsøg, og heldigvis gik det helt efter planen. De smager utrolig dejligt, og den grove mel er med til at give dem mere kant og en bedre mæthedsfornemmelse. Jeg er ihvertfald helt tosset med dem, og det er jeg sikker på, at du også vil blive!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar